E-kereskedőként az egyik legfontosabb cél, hogy minél több terméket értékesítsünk, ezzel növelve az átlagos kosárértéket. Ez nemcsak a bevételek növelése, hanem a marketingköltségek jobb megtérülésének szempontjából is fontos. De hogyan növelhetjük az AOV-t hatékonyan? Az egyedi webáruház fejlesztés hogyan tud ebben segíteni?
Először is, fontos tisztában lennünk azzal, hogy mit is jelent pontosan az AOV – Avarage Order Value, vagyis az átlagos kosárérték.
Ez egy olyan e-kereskedelmi mérőszám, mely annak a mérésére szolgál, hogy vásárlók rendelésenként átlagosan mennyi összeget költenek egy adott időszak alatt. Ez információt ad a fogyasztói viselkedésről és segít abban is, hogyan bővíthetjük a vállalkozásunkat.
Kiszámításához – egy meghatározott időszakra vonatkozóan, pl. negyedév, félév – a teljes bevételt kell elosztani a megrendelések teljes számával, ami által megkapjuk az adott időszak vásárlási átlagát. Képlete:
AOV = Összes bevétel / Megrendelések teljes száma
Az átlagos kosárérték növelése kulcsfontosságú a webáruházak számára, mert közvetlen hatással van az üzlet teljesítményére.
A magasabb AOV nagyobb bevételnövekedést eredményez. Ilyenkor a vásárlók vagy több vagy drágább terméket vesznek meg, ami fenntarthatóbb módja is lehet a növekedésnek, mint folyamatosan új vevőket szerezni. Hiszen ugyanazon vásárló többet költ, ami több bevételt generál ugyanazért a marketing költségért, míg egy új vásárló megszerzése sokkal drágább lehet, függetlenül attól, hogy mennyit költ egy vásárlás során.
Az átlagos kosárérték (AOV) növelése hozzájárul a profitabilitás javulásához. Minden egyes vásárlás során fix költségek merülnek fel – például csomagolás, szállítás, adminisztráció –, amelyek függetlenek a rendelés összértékétől. Amikor nagyobb értékű megrendelések érkeznek, ezek a fix költségek egy magasabb összegből oszlanak el, így növekszik a profit. Emellett az egyetlen nagyobb rendelés logisztikai szempontból is hatékonyabb, hiszen kevesebb adminisztrációval és alacsonyabb szállítási költségekkel jár, mint több kisebb megrendelés kezelése.
Mivel az átlagos kosárérték növelésével a vállalkozás nagyobb árbevételre és nyereségre tesz szert, ezért javul a versenyképesség is, ami hosszabb távon versenyelőnyt jelent, pl. további fejlesztésekkel vagy új termékek bevezetésével.
Az egyedi webáruház fejlesztés lehetőséget biztosít arra, hogy olyan funkciókat építsünk be, amelyek célzottan az átlagos kosárérték növelésére irányulnak. A testreszabott megoldások különösen fontosak, hiszen a sablonos webshopok nem kínálnak olyan funkciókat, amelyek egy adott piaci szegmens vagy vásárlói kör igényeire reagálnak.
Az egyik legismertebb ilyen módszer a kiegészítő termékek ajánlása (cross-selling), ami a vásárolt termékhez kapcsolódóan ajánl fel kiegészítő termékeket a vásárlónak. Pl. egy mobiltelefonhoz telefontokot vagy fülhallgatót. Az egyedi fejlesztések révén intelligens ajánlók építhetők be, amik célzott ajánlással növelik a több vásárlás esélyét.
Az egyedi fejlesztések lehetővé teszik a folyamat automatizálását, így az upsell stratégiával a vásárlók számára a kosarukban lévő terméknek megfelelő, magasabb árfekvésű termékek ajánlhatók fel. Ha például valaki egy alapfunkciókkal rendelkező terméket választ, akkor a rendszer egy prémium verziót javasolhat extra funkciókkal.
Az egyedi webáruházban lehetőség van csomagajánlatok létrehozására, amelyek több terméket kínálnak együttesen, kedvezőbb áron. Például egy elektronikai webshopban laptophoz kapcsolt tartozékokat – egeret, hordtáskát és szoftvercsomagot – lehet együtt ajánlani egy kedvezményes áron.
Dinamikus kedvezmények rendszerének precíz testreszabását és ajándék termékek ajánlását is lehetővé teszi az egyedi fejlesztés. Az ilyen rendszerek felismerik, ha a vásárló elért egy bizonyos kosárértéket, és automatikusan különféle ösztönzőket kínál, ha egy meghatározott összeg felett vásárol.
Az egyedi fejlesztéssel lojalitásprogramokat, pl. pontgyűjtést hozhatunk létre, de olyan extra szolgáltatásokat is felkínálhatunk, mint a meghosszabbított garancia, vagy a prémium ügyfélszolgálati csomag. Ezek mind növelik a vásárlói hűséget és bizalmat, illetve magasabb kosárértéket eredményeznek.
A vásárlói viselkedés elemzése alapján személyre szabott ajánlatokat is küldhet a webshop. Az egyedi tervezésű webáruház képes elemezni, hogy milyen terméket néztek meg a felhasználók, milyen vásárlási szokásaik vannak. Például, ha egy vásárló többször is megnézett egy terméket, de még nem vásárolta meg, akkor egy automatikus értesítésben kaphat egy személyre szabott kedvezményt.
Ezek a funkciók az egyedi webáruház fejlesztés révén közvetlenül járnak hozzá az átlagos kosárérték növeléséhez. A kedvezmények, ösztönzők, személyre szabott ajánlatok nemcsak nagyobb bevételeket hoznak magukkal, de javítják a vásárlói élményt, lojalitást és bizalmat is. Ez pedig oda vezet, hogy növekszik az átlagos kosárérték és vele együtt a profit is.